Po otwarciu ekranu dodawania lub zmiany przychodu pojawi się formularz do uzupełnienia.
Na samym początku należy wybrać odpowiedniego klienta (Jak działa pole wyboru obiektu?). Można również pozostawić to pole puste.
Dodając przychód system może wygenerować dokument faktury lub faktury pro formy (1).
Należy również określić datę przychodu - datę dokumentu (2). Jeżeli wybrana data jest inna niż dzień dzisiejszy pojawi się odpowiedni komunikat. Nie jest to kominikat błędu tylko ostrzeżenia.
Jeżeli wybierzesz fakturę lub fakturę pro forma to system (biorąc pod uwagę datę przychodu) wygeneruje odpowiedni numer dokumentu (3). Oczywiście zawsze ten numer można poprawić ręcznie.
Informacja
System generuje numer dokumentu na podstawie szablonu numeracji, który można zmienić w konfiguracji systemu (Szablony numeracji).
Informacja
System nie pozwoli dodać dwa przychody o tym samym numerze. Jeżeli nie generuje się dokumentu system pozwoli nie wypisywać numeru dokumentu.
Następnym krokiem jest wybór produktów (Produkty), które zostały sprzedane w ramach tego przychodu.
Dokładny opis tego etapu można znaleźć tutaj: Wybór produktów do oferty lub przychodu.
Informacja
Jeżeli okno dodawania przychodu zostało otwarte ze szczegółów tematu (Jak wyświetlić szczegóły tematu?) to system automatycznie podstawi tutaj produkty ofertowe :(ref:produkty-ofertowe).
W następnej tabelce można wypisać dotychczasowe płatności przychodu. Jeżeli przychód został już opłacony w całości można kliknąć przycisk Zapłacono w calości (1). Wówczas system, na podstawie wprowadzonych produktów, doda całkowitą płatność.
Można również dodać płatności ręcznie poprzez przycisk Dodaj (2). Wówczas należy podać datę, sposób płatności oraz jej kwotę. Ikonka klakulatora (2) służy do obliczenia pozostałej kwoty do opłacenia i podstawienia jej w bieżący wiersz.
Informacja
Wpłaty są podawane jako wartości brutto.
Informacja
Jeżeli suma wpłat jest wyższa niż kwota brutto przychodu wówczas jest on oznaczony jako nadpłacony.
Należy również podać termin płatności. Domyślny termin płatności można określić w konfiguracji systemu (Termin płatności przychodów [dni]).
Jeżeli chcesz możesz określić rodzaje przychodu, czyli zdefiniować jakiego obszaru przychód dotyczy.
Dokładny opis tego etapu można znaleźć tutaj: Wybór rodzaju przychodu lub kosztu.
Niektóre pola formularza zostały ukryte, by formularz był bardziej czytelny. By pokazać te pola należy wcisnąć przycisk Pokaż dane dodatkowe (1).
Można tutaj podać datę sprzedaży lub zmienić walutę przychodu.
Jeżeli nie jest generowana faktura to będzie można dograć plik z dokumentem.
Jeżeli płatność przychodu ma być rozłożona na raty można skorzystać z opcji Na raty.
Dokładny opis tego etapu można znaleźć tutaj: Raty przychodu lub kosztu.
Jeżeli nie generujesz faktury to system po kliknięciu przycisku Zapisz zmiany doda przychód.
Jeżeli jednak generujesz fakturę z systemu to po kliknięciu w przycisk Przejdź do kroku drugiego to otworzy się drugi krok w którym określa się dne związane z generowanym dokumentem (wg tych danych nie będzie możliwe filtrowanie przychodów).
Formularz posiada możliwość zmiany listy i kolejności wyświetlonych pól (Jak zmienić listę i kolejność pól w formularzach?), a także zdefiniowania domyślnych wartości pól (Jak określić domyślne wartości w formularzu?).
Poniższy zrzut ekranu pokazuje wygenerowaną fakturę VAT z płatnościami ratalnymi
Informacja
w formularzu należy uzupełnić wszystkie pola z gwiazdką