Formularz dodawania i zmiany przychodu

Po otwarciu ekranu dodawania lub zmiany przychodu pojawi się formularz do uzupełnienia.

Klient

Na samym początku należy wybrać odpowiedniego klienta (Jak działa pole wyboru obiektu?). Można również pozostawić to pole puste.

Faktura, data i numer

Dodając przychód system może wygenerować dokument faktury lub faktury pro formy (1).

Należy również określić datę przychodu - datę dokumentu (2). Jeżeli wybrana data jest inna niż dzień dzisiejszy pojawi się odpowiedni komunikat. Nie jest to kominikat błędu tylko ostrzeżenia.

Jeżeli wybierzesz fakturę lub fakturę pro forma to system (biorąc pod uwagę datę przychodu) wygeneruje odpowiedni numer dokumentu (3). Oczywiście zawsze ten numer można poprawić ręcznie.

Informacja

System generuje numer dokumentu na podstawie szablonu numeracji, który można zmienić w konfiguracji systemu (Szablony numeracji).

Informacja

System nie pozwoli dodać dwa przychody o tym samym numerze. Jeżeli nie generuje się dokumentu system pozwoli nie wypisywać numeru dokumentu.

Wybór produktów

Następnym krokiem jest wybór produktów (Produkty), które zostały sprzedane w ramach tego przychodu.

Dokładny opis tego etapu można znaleźć tutaj: Wybór produktów do oferty lub przychodu.

Informacja

Jeżeli okno dodawania przychodu zostało otwarte ze szczegółów tematu (Jak wyświetlić szczegóły tematu?) to system automatycznie podstawi tutaj produkty ofertowe :(ref:produkty-ofertowe).

Płatności i termin płatności

W następnej tabelce można wypisać dotychczasowe płatności przychodu. Jeżeli przychód został już opłacony w całości można kliknąć przycisk Zapłacono w calości (1). Wówczas system, na podstawie wprowadzonych produktów, doda całkowitą płatność.

Można również dodać płatności ręcznie poprzez przycisk Dodaj (2). Wówczas należy podać datę, sposób płatności oraz jej kwotę. Ikonka klakulatora (2) służy do obliczenia pozostałej kwoty do opłacenia i podstawienia jej w bieżący wiersz.

Informacja

Wpłaty są podawane jako wartości brutto.

Informacja

Jeżeli suma wpłat jest wyższa niż kwota brutto przychodu wówczas jest on oznaczony jako nadpłacony.

Należy również podać termin płatności. Domyślny termin płatności można określić w konfiguracji systemu (Termin płatności przychodów [dni]).

Rodzaje przychodu

Jeżeli chcesz możesz określić rodzaje przychodu, czyli zdefiniować jakiego obszaru przychód dotyczy.

Dokładny opis tego etapu można znaleźć tutaj: Wybór rodzaju przychodu lub kosztu.

Dane dodatkowe

Niektóre pola formularza zostały ukryte, by formularz był bardziej czytelny. By pokazać te pola należy wcisnąć przycisk Pokaż dane dodatkowe (1).

Można tutaj podać datę sprzedaży lub zmienić walutę przychodu.

Jeżeli nie jest generowana faktura to będzie można dograć plik z dokumentem.

Płatność na raty

Jeżeli płatność przychodu ma być rozłożona na raty można skorzystać z opcji Na raty.

Dokładny opis tego etapu można znaleźć tutaj: Raty przychodu lub kosztu.

Zatwierdzenie formularza

Jeżeli nie generujesz faktury to system po kliknięciu przycisku Zapisz zmiany doda przychód.

Jeżeli jednak generujesz fakturę z systemu to po kliknięciu w przycisk Przejdź do kroku drugiego to otworzy się drugi krok w którym określa się dne związane z generowanym dokumentem (wg tych danych nie będzie możliwe filtrowanie przychodów).

Opcje formularza

Formularz posiada możliwość zmiany listy i kolejności wyświetlonych pól (Jak zmienić listę i kolejność pól w formularzach?), a także zdefiniowania domyślnych wartości pól (Jak określić domyślne wartości w formularzu?).

Drugi krok - dane dokumentu

W tym kroku znajduje sie kilka pól, które zostaną wyświetlone na dokumencie.
Są to:
  • Sposób płatności - jaka forma płatności ma pojawić sie na dokumencie.
  • Konto bankowe - wybór konta bankowego, które pojawi się na fakturze. Konta bankowe można zdefiniować w ustawieniach systemu (Konta bankowe).
  • Treść - dodatkowa treść na wygenerowanym dokumencie.
  • Papeteria - czy dokument faktury ma być opatrzony papeterią
  • Hasło - czy wgląd do pliku PDF ma być chroniony hasłem. Opcja pojawia się tylko jeżeli w konfiguracji została włączona.

Poniższy zrzut ekranu pokazuje wygenerowaną fakturę VAT z płatnościami ratalnymi

Informacja

w formularzu należy uzupełnić wszystkie pola z gwiazdką